Meditasyon Yoga

Yoga ile Meditasyon Arasındaki Fark Nedir?

18 Mart 2020

Asırlardır uygulanan ama değişen toplumsal ihtiyaçlar nedeniyle özellikle son dönemlerde popüler hale gelen yoga ve meditasyon arasında bazı farklılıklar bulunmaktadır. Bu farklılıklar sonucunda, farkındalığa varmak isteyenler için hangi uygulamayı seçecekleri de belirgin hale gelecektir. Bu bakımdan yoga ile meditasyon arasındaki fark her ne kadar birbirinden çok farklı olmasalar da bazı uygulamalarda açık hale gelebilmektedir.

Yoga ile Meditasyon Farkı Nedir?

Yoganın kökeni, kelime anlamı olarak iki varlığın bir araya gelerek bir olmalarını ifade etmektedir. Meditasyon ise zihni sakinleştirmek amacıyla yapılan, bir tür tefekkür anlamı taşımaktadır. Yoga, özellikle Hindu geleneğine sıkıca bağlı bir pratiktir. Hindu geleneğinde insan bilinci ya da diğer adıyla Atma, tüm yaratılışın asıl yönü olan yüksek bilincin, bayağı ya da aşağı yönüdür. İnsan duygu ve düşünceleri içinde sıkışıp kalmış, bunlar yüzünden de pek çok kötü iş yapan birisi haline gelmiştir. Kendisine bu eylemlerde ise Atma denilen bilinç eşlik etmektedir. Bu tanığın yüksek bilinç ile bağlantı kurması ise beyin ve vücut özelliklerinin tam özelliklerinden faydalanması ile mümkün hale gelecektir. Çünkü çoğu insan zihinsel ve fiziksel kapasitelerini unutmuş, köreltmiş ve kendi yaşam kaygılarına düşmüşlerdir. Bu birlikteliğin sağlanması için ise yoga yapmak gerekmektedir.

Yoga Nasıl Uygulanır?

Yoga ile meditasyon arasındaki farkın daha net bir şekilde anlaşılması adına yoga nasıl uygulanır sorusuna yanıt vermek gerekir. Çünkü yoga, meditasyondan pratikleri açısından farklılık göstermektedir.

Yoganın tam olarak etkin olması için sekiz basamağı olarak adlandırılan aşamalarına dikkat etmek gerekmektedir;

  • Yama; kıskançlık, bencillik, öfke, düşmanlık gibi olumsuz duygulardan kurtulmayı hedeflemektedir. Bu türden duygular bir kişide bulunduğunda, o kişinin zihni çarpıtılmış haldedir ve bilincini adeta yitirmiş haldedir. Böylesi duygular aynı zamanda kişinin yanlış hareketler yapmasına neden olabilmektedir. Temelde çarpıtılmış zihinden ve yanlış eylemlerden kaynaklanan bu duyguları dizginlemek ve kontrol altına almak büyük önem taşımaktadır.
  • Niyama; fiziksel ve zihinsel eylemler için bir düzen ve disiplin getirmeyi ifade etmektedir. Gerek fiziksel gerekse zihinsel eylemlerde olsun savruk davranmak sonuca ulaşamamak anlamına gelmektedir. Eğer kişi kendi öz disiplinini sağlarsa, istediklerini gerçekleştirebilecek ve aynı zamanda da kendisine gereksiz yük olarak görünen pek çok olumsuz durumun dışına çıkabilecektir.
  • Asana; nefesin düzenli bir hale getirilmesini ifade etmektedir. Asana ile nefes alış verişlerinin düzene girmesi hedeflenir. Çünkü nefes tüm vücut üzerinde son derece önemli bir işleve sahiptir. Beyin ve vücut sistemi üzerinde doğru olan enerjinin açığa çıkması için nefes kontrolünün düzenli sağlanması gerekmektedir. Vücudun çeşitli bölümlerini kontrol etmek ve vücudu bir bütün olarak algılamak için nefesin düzene girmesinin büyük bir önemi bulunmaktadır. Düzenli nefes alış veriş yöntemleri ile nefes düzene sokulabilmektedir.
  • Pranayama; Asana’nın bir üst hali olan Pranayama’da bilinçli solunum yapmak önemlidir. Genelde bilinçsiz bir şekilde nefes alıp vermemize rağmen, eğer alıp verdiğimiz nefesin farkında olursak, o an içerisinde olmak olanaklı olacaktır. Başka bir deyişle nefesini kontrol eden kişi hangi koşullar altında, nerede bulunduğuna da açıklık getirecektir. Vücudun hem enerjiye kavuşması hem de doğru bir şekilde kanalize olması adına bu adım oldukça dikkatli bir şekilde yapılması gerekmektedir.
  • Pratyahara; vücudun yaptığı eylemlere tanık olmayı ifade eden bu basamak, bilinçsiz olma halinden kurtulmayı ifade etmektedir. Bilinçsiz hali kendinden geçme hali ile karıştırmamak gerekir. Bu durum yani bilinçsizlik hali kişinin kendini en bilinçli olarak saydığı bir halde bile ortaya çıkabilir. Çünkü ego, kişiye en iyisi olduğu yanılsamasını yaratarak, yaptığı her eylemi doğru, iyi ve meşru halde gösterebilmektedir. Bu durumda ise eylemlerin yanlışlığını ya da eksikliğini görmek olanaklı olmadığından, kişi temelde bilinçli bir bilinçsizlik hali yaşamaktadır. Bu basamak, bu durumun dışına çıkılmasını ve yapılan eylemlerin adeta bir dış göz olarak görülmesini hedeflemektedir.
  • Dharana; dikkati bir şeye odaklamayı ifade etmektedir. Başlangıçta zihnin kontrol edilmesi ve “bulaşık” düşüncelerden kurtulmak adına dikkatli bir şekilde odaklanma yapmak önemlidir. Bu basamak sekteye uğradığında yoga sürecinin tamamı zarar görebilmektedir.
  • Dhyana; odaklanan zihnin dışarıdan alınıp içeriye yöneltilmesini ifade etmektedir. Böylece kişi istediği farkındalığa kavuşabilecek ve tüm kalıplarından kurtulmuş bir hale gelebilecektir.
  • Samadhi; bu son adımda ise aşağı düzey bir bilinçten yüksek düzey bilince ulaşmayı yani tüm dünyanın ve yaşamın farkında olmayı ifade etmektedir.

Yoga, bu özellikler kapsamında değerlendirilir ve gerçekleşir. Meditasyon ise daha kolay yollara sahip ve fiziksel özelliklerden çok zihin üzerine odaklanan bir uygulamadır.

Meditasyon Nasıl Yapılır?

Meditasyon yapmak eylem olduğunda bu durumun en temel işlevi, düşünceler üzerine odaklanarak, zihni arındırmaktadır. Zamanla kirlenen ve bu kirlilik nedeniyle duru bir görüş özelliğini kaybeden zihnin, meditasyon sayesinde arındırılması ve temizlenmesi gerekmektedir. Herhangi bir basamağı bulunmamaktadır. Asıl amacı, kişinin istediği yoldan zihnini arındırması ve zihnine kontrol olmasıdır. Zihne kontrol olma ifadesi, meditasyon için kilit kelimedir. Her ne kadar kendi yaşamlarımız hakkında söz sahibi olduğumuzu düşünüyor olsak da çoğu zaman sadece zihnimizin çarpıtılmış bir halde algıladığı sanılar ile dünyayı yorumlar ve buna göre hareket ederiz. Zihin öylesine becerikli bir sihirbazdır ki çoğu zaman olmayan şeyleri bile bize var gibi gösterip büyük yanılsamalara neden olabilir. Yaşam yorumumuz, zihnimizden kaynaklanır ve nasıl bir zihne sahipsek eylemlerimiz de bu zihne uyumluluk gösterirler. Eğer iyi bir yaşam istiyorsak, dünyamızın sınırları olan zihnimizi de gözden geçirmememiz gerekir. Her ne kadar pratik uygulamalarda bazı meditasyon yöntemleri değişkenlik gösteriyor olsa da temelde iyi bir meditasyon için en önemli konu doğru şekilde odaklanma yapabilmek, bunun sonucunda da zihnimizi düşüncelerden uzaklaştırmaktır. Buradaki önemli nokta sadece kötü düşüncelerden değil iyi olarak saydığımız düşüncelerden de arındırmaktadır. Çünkü iyi sandığımız düşünceler en nihayetinde bizim yargılarımız olduğu için yine yanlış şekilde yönlenmemize neden olabilirler. Böylece meditasyon özel bir zihinsel farkındalık yaratmayı amaçlayan, özel uygulamaları olmayan ve herkesin rahatça yapabileceği bir uygulama olarak öne çıkmaktadır.

Yoga ve Meditasyon Yaparken Yardımcı Araçlar

Yoga ya da meditasyon olsun, yaşam kalitenizi arttırmak istiyorsanız, bu uygulamaları yaparken çeşitli araçlardan yardım alabilirsiniz. Seanslarınızın daha kolay geçmesini sağlayacak, sizi daha mistik bir havaya sokacak bu ürünler, Mitr olarak sunduğumuz tütsü çeşitleri, aromaterapi yağları, buhurdanlıklar ve mum çeşitleri olarak öne çıkıyor. Yoga ve meditasyon için iki uygulamada da önemli olan odaklanmanın düzgün bir şekilde sağlanması olduğundan özel olarak sunduğumuz tütsü ya da aromateraği yağ çeşitleri ile odaklanmanızı kolaylaştırabilirsiniz. Eşsiz ve doğal kokuları ile dikkat çeken bu kokular, koku duygunuz ile beyin nöronlarınızı harekete geçirecek ve böylece gündelik yaşamdan çabuk bir şekilde çıkabileceksiniz. Meditasyon ya da yoga için en büyük engel, günlük yaşamdan kurtulamamaktır. Ancak bu özel kokular sayesinde sakinleşir, rahatlar ve kendinizi özel uygulamalarınız için havaya sokabilirsiniz. Bu sayede başarılı ve etkin bir şekilde uygulamalarınızı yapabilir, bu yolda ilerledikçe büyük mesafeler kat edebilirsiniz.

Yorumlar (0)

KATEGORİDEN POPÜLER HABERLER

Benzer Yazılar