Hatha Yoga Nasıl Yapılır

Hatha yoga nedir, hatha yoganın yararları nelerdir, nasıl yapılır, asanaları neler, geleneksel ve manevi güç kaynağı ne?

Hatha Yoga, Raja Yoga meditasyonunun ya da tefekkürünün nihai amacına götüren yollardan biridir. Kutsal olan ile bağın kurulması ve saf bir bilinç haline geçiş için güçlü bir anahtardır.

Hatha Yoga ilk olarak Hindistan’da 15. yüzyılda kodlanmıştır. Hatha (“ha – tuh” olarak telafuz edilmektedir.) yoga “güneş” ve “ay” anlamına gelen iki Sanskritçe terimini birleştirmekten meydana gelmektedir.

Güneş, “Hat” aktif ve eril tarafı temsil etmekte, Ay “Ha” daha edilgen, sezgili ve dişi tarafı temsil etmektedir. Bu eril ve dişil yönlerin birliğini ifade eden ve bu birliğin oluşumu ile ilahi olanı idrak etme gücüne Hatha Yoga ile ulaşmak mümkündür.

Hatha Yoga’nın Uygulanması ve Anlamı

Hatha Yoga’nın hedefi, bedeni arındırmak, zihin ve vücutta meydana gelen tıkanıklıkları gidermeye yardımcı olmaktır. Bedeni ve vücudu fiziksel duruşlar ve egzersizlerle yani asanalarla, kontrollü bir şekilde nefes alma, rahatlama ve meditasyon yolu ile sakinleştirmek vasıtası ile dengelemeyi sağlamaktadır. Asanalar duruşu, dengeyi ve gücü öğretmektedir. Başlangıçta (ve hala) vücudun fiziksel durumunu iyileştirmek ve aydınlanma arayışında meditasyona hazırlık yapmak için zihni temizleme işlemi olarak uygulanmışlardır.

Hatha Yoga Üzerindeki Çalışmalar

Batı’da, Hatha Yoga, asıl maksadından uzaklaşmış, sadece fiziksel bir egzersiz programı haline getirilerek, içi boş bir halde oldukça popüler olmuştur. Batılı uzmanlar, psikologlar ve fizyologlar Hatha Yoga’ya bedensel süreçlerin kontrolünü sağlamak amacı ile ilgi duymaktadırlar.

Meditasyon sadece fiziksel iyileşme için bir egzersiz değildir. Bu şekilde tek bir yönü ile ele alınmış olacağı gibi yapılan uygulamalar esas maksadından uzak kaldığı için hiçbir zaman istenilen neticeyi vermeyecektir.

Hatha Yoga gibi tüm meditasyonlar maddi ve maneviyatın tamamlayıcı unsurlar olduklarını göz önüne alarak, insanı uzaklaştırıcı ve saptırıcı bir yol olarak değil, aksine insanı kendi doğası ile buluşturan bir denge öğretileri olmuştur.

Sağlık sadece fiziksel yönde çabalayarak kalıcı bir iyileşme sağlayamaz. Sağlık hem bedensel, hem ruhsal olarak bütünlük içerir. Hatha Yoga insanı her bakımdan birliğe teşvik eden, sınırları ortadan kaldıran, ayrımı bitiren ve böylelikle sonsuzluğun gücünü içimizde hissedebileceğimiz kutsal bir olacaktır.

 

Hatha Yoga’nın Faydaları

Güneş ve ayın çeşitli yönlerinin dengesini sağlayarak, bedenin ve zihnin konsantrasyonunu ve ustalığını arttırmak mümkündür. Hatha Yoga, temel anlamda, birinin vücudunun kontrol aşamalarında, tek noktadan odaklanarak, bir noktaya bilimsel olarak götürebilmek için mükemmel bir el kitabıdır.

Bu uygulamanın birçok faydası bulunmaktadır ve herkes tarafından uygulanabilmektedir.

Fiziksel ve Zihinsel Yoganın  Sağlık ile ilgili Faydaları:

  • Stresin kalıcı veya geçici tüm etkilerini azaltır.
  • Başa çıkabilme, üstesinden gelebilme kabiliyetini arttırır.
  • Canlılığı ve genel bolluğun artmasına yardımcı olur.
  • Gücü ve esnekliği arttırarak , rahatlamayı sağlar.
  • Bağışıklık sistemi fonksiyonlarını iyileştirir ve güçlendirir.
  • Kardiyovasküler sistemi güçlendirir
  • Sindirim ve metabolizmayı güçlendirir
  • Hormon üretiminin artmasına yardımcı olur
  • Depresyon, kaygı ve endişeyi hafifletir.
  • Sağlık ve iyilik duygularını çoğaltır.
  • Tüm uğraşlarda atletik performansı arttırır
  • Daha fazla netlik ve konsantrasyon duygusu katar

Sağlık Ve Zindelik İçin Hatha Yoga

Yoga güç ve uyum için pozisyon verir. Koordinasyon ve uyum için nefes ve hareket büyük önem taşır. Sakin bir nefes alışverişi ile sinir sisteminiz rahatlar ardından gevşeyebilirsiniz. Odaklanmış bir şekilde doğru nefes almak vücudunuzun her bakımdan dengesini arttıracaktır.

Gevşeme için Hatha Yoga

Anlatılan bu bilgiler, yaşamlarında rahatlamak için kendine zaman ayırmak isteyenler açısından ideal bir öğretidir. Her sınıfta eklemlerdeki gerilimi azaltmak ve spinal mobiliteyi arttırmak için bazı hareketler yapmak gerekmektedir. Ayırca, stresi azaltmak, rahatlamak amacı ile sakinliği teşvik eden nefes alma teknikleri de vardır. Her sınıf rahatlama ile neticelendirilecektir.

Bu yola girerken bilmelisiniz ki Hatha Yoga güçlü bir meditasyondur. Öncelikle bilmek, gerçeği her bakımdan fark etmek meditasyon yolu ile gerçekleşecek büyük bir aydınlanmadır. Terimler yüzeysel kalabilir, anlamı eksik kılabilir ancak meditasyonun bilincinde olarak atılan her adım, daha büyük bir anlayışın kapılarını aralayacaktır.

Hatha Yoga’nın Manevi Gücü

Hatha Yoga bir çok yönden ele alınacak önemli bir meditasyondur. Kişinin bireysel anlamda bütünle ilişkisini açıklayan, aynı zamanda içsel olarak bir uyanışın, ciddi bir farkındalığın oluşmasını sağlamak amacı ile var olan kutsal bir klavuzdur.

Her birey daima mutluğu için çabalamaktadır. Fakat bunu ne şekilde yapacağını, nerede bulacağını bilemediğinden çoğu zaman arayışını dünyevi zevklerde arar ve geçici olarak bir mutluluk kazansa dahi tam olarak huzuru bulamaz.

Bunun neticesinde Hatha Yoga, bir rehber olarak karşımıza çıkar. İnsan sadece dünyevi ihtiyaçlara sahip bedensel bir varlık değildir. Bunu her yönümüz açıkça bize ifade eder. Çünkü sadece güzellik, sadece para ya da sadece güç elde etmek yine bizi her şekilde memnun etmez. Asırlardır bu nedenle arayışlar olmuştur ve bu arayışların sonucunda bilgeliğin meydana getirdiği yollardan biri meditasyon olmuştur.

İnsan yeryüzünü, gökyüzünü, evreni keşfe çıkmışsa da kendisi ile olan keşfi hep eksik olmuştur. Hatha Yoga insanın eksik kalan bu yanını ortaya çıkaran, bedenimizin içinde yer alan o soyut hafifliği hissetmemizi sağlayan ince bir ilim olarak karşımıza çıkmaktadır.

Elbette hepimizin bu hayatta maddesel istekleri ve arzuları olacaktır. Hatha Yoga her şeyden kendini soyutlamak değil, aksine madde ile ruhaniyetin birliğini ortaya çıkarmaktır. İçsel durumumuzun, realiteyi oluşturduğu gerçeğini ortaya koyar ve düzelmenin dışarıdan değil içeriden gerçekleşebileceğini gösterir.

Hatha Yoga Bir Meditasyondur

Bu sınıf daha meditasyonel bir uygulamadır. Ayrıca duruş ile ilgili çalışmaları daha uzun süre pozisyon halinde tutma eğiliminde olduğunuzda güçlü bir etkisi olacaktır. Daha sonra Pranayama (yojik nefes alma) yapmaya devam edebilmeniz için vücuttaki gerilimi serbest bırakmanıza yardımcı olacaktır. Bu ders 10 dakikalık sessiz bir oturma meditasyonu ile sona erecektir.

 

Meditasyonun Sürekliliği

Aslında meditasyon sadece belli zamanlarda uygulanmaz, uygulama meditasyondan sonra da günlük yaşantıya döndüğümüz zamanda devam etmelidir. Gerçekte meditasyon geçici bir trans hali değil, her anın farkında olmak ve daima şimdi de kalabilme becerisini kazanabilmektir.

Günümüzde bir çok dinin ibadet şekilleri vardır. Bu ibadetler uzun zamandan beri anlamını yitirmiş, bugün Mevlana’nın seması sadece birer gösteriden ibaret kaldığı gibi ibadetlerde sembolik birer harekete dönüşmüştür.

Aynı şeyin Hatha Yoga gibi bir çok meditasyonda yaşanmaması adına bu inceliği fark etmek gerekmektedir. Zira bedene sadece bir işi yaptırmak, belki sadece fiziksel olarak geçici bir rahatlık hissi verebilir, kalıcı olan işin özünü idrak edebilmek, anlayış penceresini genişletebilmek olmalıdır.

Bunun neticesinde anlaşılmalıdır ki, Hatha Yoga sadece bir mistik felsefe değil, her bakımdan bilimsel, akılcı ve maneviyatı güçlendirici bir kılavuzdur. Bu meditasyon sayesinde her şeyden önce algılarınız değişir ve değerlerinizi baştan sona gözden geçirmenizi sağlar.      Bu demek oluyor ki, uyanış tüm iyileşmenin temelidir. Dolayısı ile bu temel bu meditasyonlar sayesinde hayatımızda önemli olmaya başlamaktadır.

Her ilmin bir öğretmeni ve her ilmi öğrenmenin ayrı bir yolu olduğu gibi Hatha Yoga’da bu ilim deryasının bir öğrenme biçimi ve yaşam yolunda bizi aydınlığa ulaştıran bir deneyimdir.

ETİKETLER

BENZER İÇERİKLER

OKUYUCU YORUMLARI

Yorumlar (0)

Yorum Yazın